שימוש בפנסי ערפל

חורף סגרירי ואני נוהג חזרה למרכז הארץ בירידות מהעיר הצפונית צפת.

שוטר תנועה מורה לי לעצור בצד הדרך ולהפתעתי הרבה, מודיע לי כי אקבל ממנו קנס על נסיעה עם פנסי ערפל דלוקים, שלא לצורך.

למזלי, לאחר שהסברתי כי לא שמתי לב לכך שהם דולקים, קיבלתי אזהרה בלבד והמשכתי בדרכי.

מה הם פנסי הערפל?

ובכן, פנסי הערפל הם לא ''עוד פנס'' המיועד להארת הכביש. פנס ערפל, פשוטו כמשמעו, מיועד אך ורק לתנאי ערפל. פנס הערפל הקדמי ממוקם מתחת לפנס הראשי של הרכב, ובעל אלומת אור נמוכה בגובה 25 ס"מ מהכביש. אלומת האור הנמוכה מאירה מתחת לשכבת הערפל הכבד בגובה בו הפנסים הראשיים פחות יעילים, וזאת בגלל שאור הפנס הרגיל הרגיל נשבר בערפל הכבד וחוזר כמנסרה לסנוור אותנו.

למה הדלקת פנסי ערפל אסורה כשאין ערפל?

הסיבה העיקרית לכך היא שהדלקת פנסי הערפל שלא כצורך מסנוורת נהגים המגיעים ממול, פנסי הערפל בעלי אלומת אור ישירה ונמוכה ולא ניתנים לכיוון כמו הפנסים הראשיים ברכב. כלומר לפנס הערפל אין אחוז השפלה לפי תקן, כמו שיש בפנסים הראשיים ולכן מסוכן לנהוג אתו דולק שלא כצורך.

האם יש פנסי ערפל בכל הרכבים?

פנסי הערפל הקדמיים אינם נחשבים כאבזור בטיחותי חובה ברכב, ואינם קיימים בכל המכוניות הנמכרות בישראל. לעומת זאת, פנס הערפל האחורי מוגדר כאבזור חובה. ברוב הרכבים פנס הערפל האחורי מובנה בתוך הפנס האחורי עצמו. אומנם, לא כולם מודעים לקיומו של פנס זה אך המאפיין העיקרי שלו הוא התאורה האדומה הבוהקת בעוצמה גבוהה.


סעו בבטחה ולהתראות בכתבה הבאה