4 עובדות על פנסי הרכב

אם גם לכם המושג ''פנסים לרכב'' מזכיר סוג של גוף תאורה פשוט עם מתג כיבוי-הדלקה, כדאי שתקראו את הכתבה הבאה

1. תאורת הכביש ברכב מתוחכמת הרבה ממה שאנו נוטים לחשוב. פנסים המותקנים כיום ברכבים, ותואמים את התקינה האירופית, מחויבים בהבדלי גובה של אלומת האור ובין הפנס הימיני לפנס השמאלי קיים הפרש גבהים וכמו כן פיזור ומיקוד אלומת האור שונים בין שני הפנסים. התאורה השמאלית מאירה נמוך יותר את הכביש מזו של הימנית, וזאת על מנת למנוע סנוור של הנהגים המגיעים ממול. לעומת זאת בארה"ב, הפנסים מאירים באופן שווה. לכן, כל מכוניות תוצרת ארה"ב ביבוא אישי מחויבת בבדיקת מכון התקנים ושלל בירוקרטיה.

2. מכוניות יפניות רבות כגון מאזדה 6, מאזדה 3 סובארו B4 ופורסטר סובלות מהתכה בעומס חום ועיוות ברפלקטור שלא ניתן לשיפוץ. במקרים אלו לא יועיל חידוש פנסים חיצוני, אלא החלפה של הפנס עצמו. גם במכונית קוראניות רבות כגון סוג קיה סיד, קיה אופטימה ובעיקר בכלי רכב המשמש מונית שצברו שעות עבודה רבות, הרפלקטור בפנס נמס ונכשל במבחן רישוי. אגב, גם התקנה לא נכונה של נורה, יכולה לייצר אשליה כי הפנס פגום במבחן רישוי. הנורה אמורה להתיישב במגרעת בסימון הנכון. סדק בפנס, אפילו קטן, יכשיל את הרכב בטסט. ברוב המכוניות מותקנת גומיית כיסוי המותקנת סביב הנורה, נשמע שולי וחסר חשיבות? תתפלאו. החלפת נורה ראשית בידי מתקין לא אחראי שלא השיב את הכיסוי, תגרום לפנס להתמלא אבק תוך תקופה קצרה. פנס שסובל מעכירות פנימית לא יהיה ניתן לניקוי או תיקון.

3. נורות טורבו לד - התקנה של נורות מסוג זה אינה מומלצת מכמה סיבות. השימוש בטורבו לד משבש את פיזור אלומת האור התקנית של הפנס ומסכן אתכם ואת הנהגים הבאים ממולכם. זאת מכיוון שנורת הטורבו לד לא ניתנת לכיוון ומסנוורת בצורה חריגה. כמו כן, בגלל המבנה השונה שלהן, השימוש בנורות אלו מאלץ את המתקין לוותר על כיסוי חדירת האבק, שהינו חלק מקורי.

4. פנסים דהויים ועכורים - מפזרים את אלומת האור ולא מאירים את הדרך כראוי. השיטה הנפוצה לחידוש פנסים יעילה לטווח קצר בלבד. למעט, אם לאחר השיפוץ פנסים נעשה ציפוי שכבת הגנה המונעת נזקי שמש כמו בפנס חדש מקורי המגיע עם ציפוי המונע התחמצנות. אגב, בשונה מכולם אנו באימפריית החלפים מחדשים פנסים עם ציפוי הגנה ואחריות לטווח ארוך.