4 עובדות מעניינות על פנסי הרכב

גם לכם המושג ''פנסים לרכב'' מזכיר סוג של גוף תאורה פשוט עם מתג כיבוי-הדלקה?

  1. האמת היא שתאורת הכביש מתוחכמת הרבה ממה שאנו נוטים לחשוב. הפנסים המותקנים כיום בישראל, בהתאם לתקינה האירופית, מחוייבים בהבדל בגובה אלומת האור בין פנס הימיני לפנס השמאלי ובפיזור ומיקוד אלומת האור. כלומר, התאורה השמאלית מאירה נמוך יותר ע"מ למנוע סנוור נהגים ממול. לעומת זאת בארה"ב, הפנסים מאירים באופן שווה. לכן, כל מכוניות תוצרת ארה"ב ביבוא אישי מחויבת בבדיקת מכון התקנים ושלל בירוקרטיה.
  2. מכוניות יפניות רבות כגון מאזדה 6, מאזדה 3 סובארו B4 ופורסטר סובלות מהתכה בעומס חום ועיוות ברפלקטור שלא ניתן לשיפוץ. במקרים אלו לא יועיל חידוש פנסים חיצוני, אלא החלפה של הפנס עצמו. גם במכונית קוראניות רבות כגון סוג קיה סיד, קיה אופטימה ובעיקר בכלי רכב המשמש מונית שצברו שעות עבודה רבות, הרפלקטור בפנס נמס ונכשל במבחן רישוי.

אגב, גם התקנה לא נכונה של נורה, יכולה לייצר אשליה כי הפנס פגום במבחן רישוי. הנורה אמורה להתיישב במגרעת בסימון הנכון. סדק בפנס, אפילו קטן, יכשיל את הרכב בטסט.

  1. ברוב המכוניות מותקנת גומיית כיסוי המותקנת סביב הנורה, נשמע שולי וחסר חשיבות? תתפלאו. החלפת נורה ראשית בידי מתקין לא אחראי שלא השיב את הכיסוי, תגרום לפנס להתמלא אבק תוך תקופה קצרה. פנס שסובל מעכירות פנימית לא יהיה ניתן לניקוי או תיקון.

שימוש בנורות טורבו לד, לרוב אלומת האור של נורות אלו לא תקינה ומפוזרת לכל עבר. מסנוורת כל עובר ושב ולא ניתנת לכיוונון. כמו גם נורות אלו המאלצות לוותר על הכיסוי שמונע חדירת אבק, בגלל המבנה השונה שלהן.

פנסים דהויים עכורים מפזרים את אלומת האור ולא מאירים את הדרך. השיטה הנפוצה לחידוש פנסים יעילה לטווח קצר בלבד. למעט, אם לאחר השיפוץ פנסים נעשה ציפוי שכבת הגנה המונעת נזקי שמש כמו בפנס חדש מקורי המגיע עם ציפוי המונע התחמצנות.

בשונה מכולם אנו באימפריית החלפים מחדשים פנסים עם ציפוי הגנה ואחריות לטווח ארוך.